Jenis Budaya :
Budaya kebendaan : Peralatan yang dapat memberi
simbol dan makna kepada orang lain dalam erti kata yang lain bersifat konkrit.
Budaya bukan
kebendaan: Kepercayaan, adat istiadat dan undang-undang
Ciri-Ciri Budaya :
Boleh
dipelajari
Boleh
dikongsi
Bersifat sejagat
Boleh diwarisi
Sentiasa berubah
Simbolik
Pandangan
semesta
Cadangan Menangani Kepelbagaian Sosiobudaya :
· Sekolah kebangsaan
sebagai peneraju
· Kelayakan pelajar jadi
penentuan
· Pindaan akta
· Tingkatkan kemudahan
· Tingkatkan mutu
pendidikan guru
· Peluang latihan
· Biasiswa kepada yang
berkelayakan
Antara Cadangan Dalam Menangani Isu Kepelbagaian Budaya :
Menjadikan
sekolah kebangsaan sebagai peneraju sistem pendidikan negara. Memastikan
sokongan dan pembiayaan secara adil kepada sekolah-sekolah agama rakyat,
sekolah kebangsaan Cina dan Tamil, sekolah mubaligh, sekolah vokasional dalam
usaha bersama untuk meningkatkan taraf pendidikan negara.
Mengimbangi
penekanan kepada sistem peperiksaan dengan sistem pembelajaran
berasaskan pemikiran kritis dan analitikal dengan matlamat mencari kebenaran.
Memastikan
setiap pelajar yang berkelayakan mendapat tempat di
institusi pengajian tinggi awam tanpa mengira latar belakang.
Meminda
Akta Universiti dan Kolej Universiti 1974 demi mewujudkan iklim yang
kondusif dalam bentuk jaminan kebebasan akademik dan autonomi universiti kearah
mempertingkatkan mutu pendidikan setanding dengan negara-negara maju.
Memastikan pelantikan naib
canselor, rektor, dan lain-lain penjawat tertinggi akademik dilakukan berdasarkan
kelayakan dan kelulusan Majlis Senat.
Memperbaiki
mutu dan kemudahan sekolah yang daif di pedalaman khususnya di Sabah
dan Sarawak.
Meningkatkan
mutu pendidikan guru bagi setiap peringkat sekolah dan menambah jumlah
guru terlatih mengikut permintaan.
Menyediakan
peluang latihan peringkat tinggi untuk guru dan pensyarah supaya
pengetahuan dan kemahiran profesional mereka sentiasa selaras dengan
perkembangan semasa.
Mengkaji
kembali skim perkhidmatan guru dan menambah skim rangsangan bagi
mereka yang mengajar di pedalaman.
Menyediakan
biasiswa berasaskan merit dan bantuan kewangan lain berasaskan
keperluan dengan keutamaan kepada pelajar miskin dari kawasan luar bandar dan
pedalaman
Menekankan
betapa mustahaknya pelajar menguasai pelbagai bahasa termasuk
Bahasa Inggeris, Bahasa Arab, Bahasa Cina sebagai bahasa-bahasa utama dunia dan
juga bahasa-bahasa ibunda.
Menyediakan
tempat dan latihan kepada mereka yang keciciran.
Meluaskan
skop Lembaga Pentauliahan Kebangsaan untuk memantau dan mencadangkan
pengiktirafan sijil, diploma dan ijazah dari dalam dan luar negara yang
memenuhi piawaian akademik yang boleh diterima termasuklah sijil dan Diploma
Muadalah (diploma berkembar)
Implikasi Kepada Guru :
Positif
• Guru
boleh mengaplikasikan serta memperkenalkan
nilai-nilai murni dalam budaya masyarakat tertentu kepada masyarakat
yang lain.
Negatif
• Guru sukar untuk menerapkan nilai-nilai murni kepada murid-murid akibat cara hidup
serta budaya yang diamalkan
Norma Dan Sekatan :
Norma
merupakan peraturan tentang apa yang boleh atau tidak boleh dilakukan.
Sekatan
merupakan ganjaran dan hukuman yang menggalakan manusia mematuhi norma
Guru
menetahui norma dan sekatan dalam budaya murid-muridnya
Guru
perlu memikirkan aspek norma dan sekatan sewaktu meranacang pengajaran
Implikasi Kepada Murid :
Positif
- Berpeluang mempelajari kepelbagaian budaya
• Membentuk interaksi sosial yang baik
• Memperkembangkan bakat
Negatif
• Mempunyai
masalah dalam kerja kumpulan
• Masalah
komunikasi dan bahasa
• Sukar
mewujudkan persefahaman
• Wujud
perasaan rendah diri dan tidak yakin pada diri sendiri
Cara Mengatasi :
Guru
hendaklah mengambil daya usaha untuk menunjukkan kemesraan
Guru
hendaklah bersedia melayani murid-murid mengikut kebolehan dan sifat mereka
yang berlainan.
Memberi
pendedahan murid-murid terhadap kepelbagaian sosio budaya
Mempelbagaikan
kaedah pengajaran
Menggalakkan
aktiviti yang melibatkan penglibatan semua murid
Menghormati
dan memahami keadaan sosial murid-murid
Guru
hendaklah mengadakan suasana demokratik dalam kelas
Uniknya Malaysia Mempunyai Pelbagai Bangsa dan Etnik!
No comments:
Post a Comment